Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najlepsze oferty z przetargów na dwa odcinki S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno w Wielkopolsce. Chodzi o fragmenty Przygodzice – Ostrzeszów Północ i Ostrzeszów Północ – Kępno.
Teraz czas na standardową kontrolę uprzednią prezesa Urzędu Zamówień Publicznego. Po niej, oraz przy braku odwołań, GDDKiA podpisze umowy z wybranymi wykonawcami, co zaplanowano na drugi kwartał tego roku.
Następnie, w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umów, wykonawcy będą musieli opracować projekty budowlane i złożyć wnioski o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Generalna Dyrekcja zakłada, że ich procedowanie zajmie siedem miesięcy. Później firmy będą miały 22 miesiące na prace w terenie, z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca.
Budimex i Mirbud najlepsi
W przetargu na budowę odcinka S11 Przygodzice – Ostrzeszów Północ swoje oferty złożyło 10 wykonawców.
Inwestor wycenił zadanie na 501,3777 mln zł ale w tej kwocie nie zmieściła się żadna oferta. Najtańsza propozycję złożył Mirbud – 549,441 mln zł. Kolejne to: Strabag - 564,409 mln zł, Porr - 567,383 mln zł, Unibep - 594,453 mln zł, Duna Polska - 596,016 mln zł, Polaqua - 604,114 mln zł, Budimex - 611,203 mln zł, Mostostal Warszawa - 616,446 mln zł, konsorcjum Fabe Polska i Mosty Łódź - 621,849 mln zł, PTU Intercor - 680,610 mln zł.
Ostatecznie wybrano najtańszą ofertę Mirbudu. Również w przypadku odcinka Ostrzeszów Północ – Kępno wybrano ofertę najbardziej korzystną finansowo.
Tutaj w przetargu rywalizowało dziewięciu wykonawców, ale tylko jedna mieściła się w budżecie inwestora (696,765 mln zł). Była to oferta Budimeksu na 588,232 mln zł. Kolejne to: Strabag - 591,251 mln zł, Duna Polska 599,898 mln zł, Polaqua - 610,973 mln zł, konsorcjum Fabe Polska i Mosty Łódź - 636,484 mln zł, Mostostal Warszawa 667,565 mln zł, Mirbud – 685,110 mln zł, Unibep - 668,561 mln zł, PTU Intercor - 716,700 mln zł.
Prace drogowe od 2026 roku
GDDKiA ma nadzieję, że budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami w obu kierunkach oraz z pasem awaryjnym i rezerwacją terenu pod rozbudowę do trzech pasów rozpocznie się w ostatnim kwartale przyszłego roku. Przy sprawnym przebiegu całego procesu natomiast zakończenie prac miałoby nastąpić w pierwszej połowie 2029 roku.
W ramach zadania, wykonawcy przebudują istniejące drogi na odcinkach kolidujących z drogą ekspresową, powstaną również odcinki dróg lokalnych oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Przy obiektach inżynierskich powstaną przejścia dla dużych i średnich zwierząt. Ponadto wybudowanych zostanie ponad 30 przejść dla małych zwierząt i płazów. GDDKiA przewiduje także budowę ekranów akustycznych oraz zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych.
Odcinek węzeł Przygodzice – węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła) liczy 12 km. Jego przebieg wyznaczono pomiędzy istniejącą S11 – obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie Ostrzeszowa. Droga ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową Ostrów Wielkopolski – Kępno oraz istniejącą DK-11 prowadza na zachód od Ostrzeszowa.
Na tym odcinku przewidziano dwa węzły drogowe: Przygodzice i Antonin, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Bledzianów i Kozły. Do wybudowania jest 10 obiektów inżynierskich.
Drugi fragment zacznie się od węzła Ostrzeszów Północ, gdzie zapewni połączenie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną DK-11. Droga ekspresowa ominie Ostrzeszów po zachodniej stronie i w rejonie Kępna włączy się do istniejącej S11.
Na trasie przewidziano trzy węzły: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ. Przyszły wykonawca wybuduje m.in. 16 obiektów inżynierskich.